Vámi povolená cookies si můžete zablokovat ZDE.

Aktuality

Inflace zamávala s přístupem Čechů k penězům, obává se jí 95 % lidí

Dopadů rostoucí inflace na svoje finance se obává 95 % lidí. Tři čtvrtiny Čechů za poslední rok změnily pod vlivem pandemie, inflace a zdražování energií svoje uvažování o financích či úsporách, více investovat však začala pouze pětina Čechů.

Vyplývá to z průzkumu Generali Investments CEE k projektu Lví podíl. Přes 37 % dotázaných se sice inflace obává, ale žádné kroky v oblasti svých financí nečiní. Rovněž 37 % lidí sice začalo více spořit, to ale nestačí k vyrovnání inflace, která v březnu vystoupala na 12,7 procenta.

Nejméně se inflace bojí lidé v Praze a dalších velkých městech. Největší strach mají o svoje úspory naopak lidé v menších městech v Královehradeckém a Pardubickém kraji.

„Pro řadu lidí byla inflace do nedávna pouze abstraktním strašákem a její důsledky vůbec nepociťovali. Aktuálně však roste před očima a lidé najednou platí za běžné zboží a služby klidně o desítky procent navíc a vede je to k úvahám nad tím, kolik utrácí a jak chránit úspory,“ komentuje Petr Mederly, obchodní ředitel Generali Investments CEE.

Spořit už nestačí

Skoro 37 % lidí se snaží před inflací bránit tím, že více spoří. Z žen jde dokonce o 41 %, zatímco u mužů je to jen necelá třetina. Běžné spořicí produkty však k ochraně financí před inflací nestačí a třetina Čechů dokonce neřeší, zda jsou jejich peníze chráněné proti vysoké inflaci. Zatímco termínované spořicí účty nabízejí roční úroky okolo 3 až 5 %, meziroční inflace vzrostla v březnu na 12,7 %, tedy nejvýše od května 1998. Ekonomové Generali Investments očekávají, že celoroční průměr inflace za rok 2022 bude více než 11 %. Peníze ukládané na spořicích účtech tak mohou za rok ztratit 7 % své hodnoty nebo i více. Tento fakt si uvědomuje stále více lidí. Podíl Čechů pokládající spořicí účty za nejvhodnější způsob ukládání peněz poklesl za poslední rok z 36 % na 28 %. Nejčastěji preferují spořicí produkty lidé na jihozápadě republiky.

„Rozdíl mezi vysokou inflací a úrokem nevyrovnají ani státní příspěvky na stavební spoření či důchodové pojištění. Konzervativní produkty zkrátka nestačí s inflací držet krok. I tak je ale samozřejmě lepší mít peníze ve spořicích produktech než na běžném účtu nebo v hotovosti, kde ztrácejí hodnotu ještě rychleji,“ vysvětluje Martin Pohl, makroekonomický analytik společnosti Generali Investments CEE.

Investují hlavně muži a mladí

Investice jako vhodný nástroj pro boj s inflací volí 21 % Čechů, nejčastěji mužů. Více investuje 29 % z nich a jen necelých 12 % žen. K větším investicím se rozhodlo také 30 % Čechů do 26 let. Odborníci zdůrazňují, že při uvažování o investicích je důležité pečlivě se poradit s odborníkem a své peníze diverzifikovat – tedy rozložit do různých investičních produktů, čímž sníží své riziko.

„Investice jsou v tuto chvíli dobrým způsobem, jak ochránit své peníze. S větším výnosem je však samozřejmě spojená vyšší míra rizika, takže by nikdo neměl vkládat všechny svoje úspory pouze do jednoho investičního produktu. V současné době to platí kvůli válce na Ukrajině dvojnásob. Zároveň je potřeba počítat s tím, že hodnota investic může na nějakou dobu poklesnout, což je přirozená vlastnost investic a není důvod k panice,“ říká Mederly.

Češi, kteří již investují, jsou si toho do značné míry vědomí. Kvůli zdražování energií a inflaci změnilo svoje investiční chování 58 % investorů. Nejčastěji přitom začali investovat do méně rizikových produktů. Zároveň častěji začali investovat více, než aby na svých investicích ubrali.

„Současná nestabilní situace na finančních trzích samozřejmě přináší jistá rizika. Na druhou stranu je však možné ji vnímat také jako příležitost, a vhodný čas k tomu, abychom nakupovali. Věřím proto, že pokud si lidé vyberou k investicím vhodného a důvěryhodného partnera, jsou investice v současné chvíli tím nejlepším způsobem, jak naložit s financemi,“ uzavírá Pohl.

Průzkum společnosti Generali Investments CEE k finančnímu a investičnímu chování v České republice probíhal v dnech od 11. do 15. března 2022 na reprezentativním vzorku 1050 respondentů ve věku 18-65 let ze všech krajů České republiky. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos a je součástí projektu Generali Lví podíl, mapujícího investiční chování Čechů.

 

Celou tiskovou zprávu si můžete přečít zde.