Aktuality

Patrik Hudec: Příčiny našeho úspěchu – dobrá investiční myšlenka a kvalitní analytický tým

Co stojí za meziročním více jak 22% nárůstem ceny podílového listu Fondu globálních značek ČP INVEST, které akcie z portfolia tohoto fondu jsou nyní „nejzajímavější“ a jaký potenciál aktuálně skrývají rozvinuté či rozvíjející se trhy a, o tom jsme si povídali s portfolio manažerem ČP INVEST Patrikem Hudcem.

Fond globálních značek ČP INVEST si v uplynulých 12 měsících připsal výnos víc jak 22 %, což jej katapultovalo mezi nejúspěšnější akciové korunové fondy. Čemu tento úspěch připisujete?

Patrik Hudec (PH): Příčinu úspěchu hledejme ve dvou rovinách. Tou první je jasně definovaná, dobrá investiční myšlenka. Strategie fondu v průběhu let obstála na výbornou jak v době růstu, tak i během krizí a nejinak je tomu za posledních 12 měsíců, nebo třeba od začátku letošního roku. Žebříčku nejhodnotnějších značek světa s velkým odstupem dominují Spojené státy a byl to právě americký akciový trh, který v posledních dvou letech s výrazným odstupem překonává jak ostatní vyspělé trhy, tak trhy rozvíjející se. Velmi se letos dařilo především technologiím, jejichž zastoupení ve fondu je významné: ceny akcií společností Yahoo!, Facebook nebo Hewlett Packard vzrostly jen od začátku roku o polovinu. Samostatnou kapitolou jsou japonské značky, které v závěru loňského roku našly své dno a od té doby zásluhou agresivních prorůstových fiskálních i monetárních stimulů silně vzrostly. Tržní kapitalizace Sony, Panasonic a dalších vzrostla i po zohlednění oslabení japonského jenu vůči koši měn na dvojnásobek. V relativním srovnání se dařilo také výběru evropských značek. Každá třetí evropská akcie zastoupená v portfoliu fondu má domicil v Německu a německé akcie za posledních 8 i dvanáct měsíců překonaly široké evropské STOXX indexy. Svým dílem přispěla také zvýšená aktivita na poli fúzí a akvizic – jmenujme Heinz, Dell, Nokia.

Druhým základním pilířem úspěchu je kombinace kvalitního pokrytí ze strany analytického týmu v mikro i makroekonomické rovině a přidané hodnoty portfolio managementu: sekundární úprava žebříčku TOP 100 nejcennějších značek a jeho pravidelná aktualizace, eliminace měnového rizika, rebalancování akciové složky, taktické nadvažování / podvažování, ať už plošné nebo jen jednotlivých společností, případně regionů, atd.

Váš fond investuje skrze nadnárodní společnosti jak na rozvinutých, tak rozvíjejících se trzích. Jak hodnotíte současnou atraktivitu jednotlivých skupin (rozvíjející vs. rozvinuté)?

PH: Rozvíjejícím se trhům se už více než rok nedaří – nutno podotknout, že se jim nedaří ani ekonomicky – a nůžky mezi výkonností akcií z vyspělých a rozvíjejících se trhů se postupně rozevřely. V současnosti se rozvíjející se trhy obchodují přibližně s 30% cenovým diskontem vůči rozvinutému světu měřeno trailing ukazatelem P/E, což je dokonce pod dlouhodobým průměrem, a představují tak velice zajímavou investiční příležitost z dlouhodobé perspektivy. To však neznamená, že by vyspělé trhy neměly už co nabídnout. Přestože se americký index S&P 500 nachází na historickém maximu, nemůžeme jej označit za nadhodnocený. V cenách je stále zahrnuta vyšší riziková přirážka, zisky firem jsou stabilní se solidním růstovým výhledem, ekonomika expanduje a měnová politika by postupně měla opouštět nestandardní opatření a normalizovat se.

Budete tomu nějakým způsoben upravovat investiční politiku fondu?

PH: Skladba portfolia už v minulosti prošla dílčími úpravami, které si kladly za cíl reflektovat narůstající význam rozvíjejících se trhů. Předpokládám, že v následujících letech se relativně úzký stávající výčet (China Mobile, Icici Bank, PetroleoBrasileiro apod.) dál rozšíří o některá nová jména.

Jsou správné úvahy, že by Fond globálních značek ČP INVEST mohl být konzervativnější variantou investic na rozvíjejících trzích? Váš fond přece jen investuje do silných a etablovaných společností s celosvětovou působností.

PH: Přestože výše zmíněná vazba zde samozřejmě existuje a pro mnohé nadnárodní korporace jsou rozvíjející se trhy důležitým odbytištěm často s velkým potenciálem do budoucna (výrobci telefonů, aut, prodejci luxusního zboží atd.), bylo by takové vnímání nesprávné, nebo přinejmenším předčasné. Stále přetrvává mnoho zásadních rozdílů, kterými se od sebe oba trhy odlišují.

Kterou akcii z portfolia Fondu globálních značek ČP INVEST byste nyní označil za „nejzajímavější“?

PH: Byly by to hned dvě, přestože ze stejného sektoru. Jednak Intel, který se dlouhou dobu marně snažil vyrovnat se s propadem prodejů osobních počítačů. Některé technologické firmy rychlý nástup mobilních zařízení nakonec neustály a dnes reálně řeší existenční problémy. V případě Intelu se mi však zdá, že se ze série několika špatných rozhodnutí vedení poučilo a konečně se vydalo směrem, který by se mohl ukázat jako správný, přestože značný kus cesty má stále před sebou.

Druhou značkou, o jejíž budoucnosti se pravděpodobně rozhodnemnohem dříve, je BlackBerry. Společnost je na prodej a po převzetí mobilních divizí Motoroly a Nokie v podstatě i poslední potenciálně zajímavý hráč.

Mohl byste nastínit možné scénáře vývoje Fondu globálních značek ČP INVEST do budoucna, řekněme horizont 6 – 12 měsíců?

PH: Hlavním scénářem je potvrzení pozitivního ekonomického vývoje v Evropě a návrat k hospodářskému růstu. Tím by se vyřešil jeden z nejpalčivějších problémů vyspělého světa a úsilí vedoucích představitelů by se mohlo soustředit na řešení dalších úkolů: dluhová zátěž, energetická koncepce, atd. Oživení v Evropě s dobrým výhledem by bylo výraznou vzpruhou pro evropské akciové trhy. Navíc společně s růstem v USA a Japonsku by se značným způsobem utlumily negativní tlaky na rozvíjející se trhy. Země BRICS, Turecko, Vietnam a další se v současnosti potýkají s celou řadou strukturálních problémů, které dřívější rychlý ekonomický růst dokázal zdárně maskovat, a nyní s odlivem likvidity takříkajíc vyplavaly na povrch.


Celý článek si můžete přečíst ZDE.