Vámi povolená cookies si můžete zablokovat ZDE.

Farmaceutický sektor: Alespoň jeden trhák za pět let, jinak nepřežijete

Farmacie

Pouze jeden lék z deseti tisíc testovaných se dostane na volný trh. Kromě toho vývoj jednoho medikamentu trvá v průměru sedm až deset let. Taková jsou čísla farmaceutického sektoru. Která společnost investuje do vývoje medikamentů nejvíc? Farmaceutický sektor je velmi kontroverzní. Na jednu stranu nás léčí, na druhou na něm leží stín obrovského množství skandálů. O těch vypovídají i rekordní pokuty, které farmaceutické firmy dostaly za posledních pět let. Lidé se pak často na toto odvětví dívají skrz prsty, jenže na druhou stranu – tyto firmy také za veliké peníze vyvinuly výjimečné léky, které zachraňují životy. Proto se v tomto článku zaměříme na to, které z deseti největších světových firem nejvíce investují do vývoje a výzkumu léčiv.

Kdo vévodí sektoru

Mezi největší světové producenty léčiv můžeme zařadit americký Pfizer, Merck, Johnson & Johnson, Abbott Laboratories, Eli Lilly, švýcarský Novartis, Roche, německý Bayer, britský GlaxoSmithKline a francouzskou společnost Sanofi. Když seřadíme těchto deset  firem podle tržeb, bude pořadí následující:  Johnson & Johnson (71 mld. dolarů), Novartis (57 mld. dolarů), Bayer (52mld. dolarů), Roche (52 mld. dolarů), Pfizer (51mld. dolarů),  Merck (48 mld. dolarů),  Sanofi (42 mld. dolarů), GlaxoSmithKline (GSK 41 mld. dolarů), Abbott (40 mld. dolarů) a Lilly (23 mld. dolarů). U některých firem (J&J, Bayer) ale tržby silně ovlivňují i příjmy z odvětví mimo farmaceutický sektor.

Při srovnání společností podle zisku, dojde v sektoru hned k několika změnám. Naprosto dominuje Pfizer (22 miliard dolarů), následován firmami J&J (14 mld. dolarů), Novartis (12,5 mld. dolarů), Roche (12 mld. dolarů), GSK (8,5 mld. dolarů), Merck (6,2 mld. dolarů), Abbott (6 mld. dolarů), Lilly (4,5 mld. dolarů), Sanofi (4 mld. dolarů) a Bayer (3,2 mld. dolarů).

Zdroj: Forbes.com


Takto vysoký zisk Pfizer staví na vrchol světového žebříčku marže. O gigantickém poměru 42 % zisku k celkovým tržbám se zbytku firem světa ani nezdá. Celé odvětví má přitom průměrnou marži 19 %. Jde o nejvyšší poměr tržeb a zisku napříč všemi odvětvími. Pouze bankovní sektor má stejnou marži. Ostatní odvětví jsou hluboko pod. Například automobilový sektor má v průměru marži jen šest procent. Jakou část svého příjmu ale odevzdávají farmaceutické firmy na výzkum?

Výzkumu dominují Spojené státy a Švýcarsko

Ne každá firma, která má vysoký zisk, investuje do dalšího rozvoje svých léků. Výzkum léčiv je totiž extrémně drahý. Statistky vývoje nových léků jsou neúprosné. Pouze jeden lék z deseti tisíc pokusů se dostane na volný trh. Kromě toho vývoj jednoho léku trvá v průměru sedm až deset let. Fakt, že se lék dostane na trh, ale vůbec neznamená, že si na sebe vydělá. Pouze tři léky z dvaceti pokryjí svým prodejem náklady na svůj vývoj. Z těchto tří medikamentů pouze jeden pokryje svým výnosem vývoj těch deseti tisíc pokusů. V konečném důsledku to znamená, že farmaceutická firma musí každých pár let přinést na trh „trhák“, který svými prodeji přinese příjmy více než miliardu dolarů.

Na poli výzkumu nejvíce investuje švýcarská firma Roche. Ta, přestože má příjmy srovnatelné s Pfizerem, tak dává do výzkumu o 1,3 miliardy dolarů více. Pro porovnání je ale lepší ukazatel poměru celkových investic do výzkumu k celkovým příjmům. Většina firem je nad deseti procenty, ale jasným vítězem se stává americká společnost Eli Lilly and Co., která, ač má nejnižší příjmy ze všech zastoupených, tak do výzkumu dává celé čtyři miliardy dolarů. Ano, celých 17 procent ze svého příjmu firma investuje do výzkumu a rozvoje nových léčiv. 

 

Zdroj: Evropská komise, Reuters, Wikipedia


Jestliže uvažujete o investici do tohoto sektoru, jeho průměrný růst za posledních pět let nejlépe ilustruje index Dow Jones U.S. Pharmaceutical. Sektor dokázal za poslední „pětiletku“ investorům zdvojnásobit jejich investici. Největší farmaceutické společnosti jsou zastoupeny i v portfoliu Fondu farmacie a biotechnologie ČP INVEST, který klientům za posledních pět let vydělal přes 100 %.


Jak se stát klientem

Zeptejte se

Máte dotaz, připomínku, potřebujete poradit?
Ptejte se. Jsme tu pro vás.