Vámi povolená cookies si můžete zablokovat ZDE.

Zlatý důl budoucnosti: Online nakupování v Číně

Autor: Michal Valentík, hlavní investiční stratég ČP INVEST

Světová ekonomika i Čína zažívá hospodářské zpomalení. Investiční příležitosti v největší asijské ekonomice nejsou ještě úplně vyčerpány. Čína má nejvíc uživatelů internetu na světě a jejich počet se bude dále zvyšovat. Stejně i tržby online obchodů. Jak to využít?

Globální ekonomika v posledních měsících zaznamenává jasné zpomalení. A není se čemu divit. Evropa se topí v dluzích. Amerika na tom není o moc lépe a hrozí jí pád z „fiskálního“ útesu, jelikož na konci roku skončí daňové úlevy a zároveň dojde k automatickým škrtům ve veřejných rozpočtech. Japonsko stojí před monetizací svého enormně obrovského dluhu. Také čínské hospodářství se kvůli problémům v ostatních částech světa zpomaluje, jelikož není dostatečně silná globální poptávka. V Číně se dále pomalu zvyšuje počet obyvatel ve střední třídě, což následně zvyšuje mzdové náklady zahraničních firem, které v minulosti přesouvaly výrobu z Evropy a Ameriky právě kvůli levné pracovní síle do Číny. Proto se může stát, že zpomalování výroby v Číně bude trvalejším jevem, protože nadnárodní společnosti se buď budou stěhovat do jiných zemí, nebo pomalu začnou pracovní sílu nahrazovat stroji ostatně jak už se v některých společnostech děje.

Počet uživatelů roste

Mohlo by se tedy zdát, že investiční příležitosti v Číně jsou již vyčerpané. Ale není tomu tak ve všech oblastech. Právě díky rostoucí střední třídě se v Číně prudkým tempem rozvíjí internetové nakupování a do několika let bude tento trh největším on-line trhem na světě. V roce 2011 používalo v Číně internet celkem 513 miliónů lidí. To je více než dvojnásobek uživatelů v USA. A penetrace on-line nakupování je pouze 38 procent tj. 193 milionů Číňanů nakupuje přes internet. Následující graf ilustruje vývoj uživatelů internetu ve vybraných zemích.

Vývoj uživatelů internetu

V roce 2015 bude v Číně on-line přibližně 700 miliónů lidí, což je vice než v USA, Japonsku, Rusku a Indii dohromady. I když tempo růstu uživatelů na následující tři roky je vyšší v Indii (růst z nynějších 92 na 201), tak kvůli horší infrastruktuře a logistice má online nakupování větší potenciál v Číně. Ale i v Číně se musí výrazně na logistice zapracovat. Dalším faktorem je také rostoucí střední třída. Očekává se totiž, že střední třída se v Číně během následujících dvaceti let čtyřnásobně zvýší (z 200 miliónů na 800 miliónů), což dává obrovský potenciál pro další rozvoj internetu a služeb s ním spojený. Následující grafy znázorňují současnou a očekávanou penetraci on-line nakupování v jednotlivých zemích a vývoj tržeb on-line nakupování v Číně.

Penetrace on-line nakupování

Vývoj tržeb z on-line nakupování v Číně

Penetrace v Japonsku a USA je již na značně vysoké úrovni. Zajímavý potenciál sice skýtá Rusku, kde se očekává růst penetrace o 14 procentních bodů. Ovšem v Rusku není takový počet uživatelů internetu jako v Číně. Proto je Čína pro internetové prodejce zajímavým trhem s ohromným potenciálem. A to dokazuje dosavadní vývoj tržeb, kdy se tržby za posledních pět let zvýšily z 9 mld. USD na 119 mld. USD. Tento růst je zapříčiněn díky zlepšení kvality a bezpečnosti samotného nakupování. Klasické podvody s objednáním, zaplacením a následným nedodáním zboží jsou již výjimkami díky zavedení systému podobnému Pay-palu, kdy platba proběhne až po dodání zboží v uvedeném množství a kvalitě.

Příležitosti  pro investice

Důležitou výzvou stále zůstává vyřešení a zlepšení kvality vrácení zboží. To je klíčový faktor pro další expanzi. Zatím totiž Číňané nakupují přes internet především oblečení. To činí polovinu všech prodejů. Podíváme-li se na řešení dosavadní problémů (např. Pay-pal apod.), tak je jenom otázkou času, kdy dojde ke zkvalitnění i vracení zboží. Potom se tedy otevře prostor pro on-line nakupování i dražšího a sofistikovanějšího zboží než je oblečení nebo knihy.To samozřejmě se sebou přináší investiční příležitosti. Již dnes jsou akcie velkých čínských internetových prodejců a zasilatelských firem obchodovatelné na burzách. Není tedy problém pro individuálního nebo institucionálního investora nakoupit tyto cenné papíry například na Newyorské burze.

Psáno pro společnost Broker Consulting